De strenge maatregelen vanuit de overheid hebben direct impact op de logistieke sector. Elk bedrijf heeft logistieke gebruiks- en verbruiksartikelen nodig om operationeel te blijven.

Denk hierbij aan pallets, spanbanden, CMR vrachtbrieven, magazijn artikelen, verpakkingsmateriaal en truckparts. Hiervoor zijn de meeste bedrijven afhankelijk van een leverancier die hen daarin voorziet. Bij een tekort in de bevoorrading, ontstaat op operationeel vlak een uitdaging.

Leveranciers zijn afhankelijk van productiebedrijven in binnen- en buitenland en zien in deze tijd van crisis moeilijkheden op bepaalde vlakken.

Zo ziet Logistiekdirect als totaalleverancier voor de logistiek een extreem grote vraag naar toiletpapier, hygiëneproducten en andere beschermingsmiddelen.

Hugo de Bie, zaakvoerder van Logistiekdirect: "We bedienen meer dan 40.000 klanten, die bijna allemaal in onzekere tijden leven.

Het is aan ons om die onzekerheid in ieder geval voor het primaire proces van hun bedrijf zoveel mogelijk weg te nemen, door op tijd te blijven leveren en ons aanbod zoveel mogelijk voorradig te houden."

De Bie geeft aan niet direct problemen te zien in levering of aanbod in het algemeen.

Bereikbaarheid belangrijker dan ooit

Door de crisis besluiten steeds meer mensen en bedrijven online zaken te doen. Voor hun eigen veiligheid én dat van een ander. "Wij merken dat bereikbaarheid belangrijker is dan ooit tevoren.

Onze klanten willen snel en accuraat geholpen worden. Dat doen we bij Logistiekdirect", aldus de Bie.

"Er zijn al genoeg andere kwesties die aandacht vragen en tot onzekerheden leiden", voegt hij daaraan toe.

Hij raadt andere bedrijven aan klanten zo goed en volledig mogelijk te informeren over de huidige coronacrisis en wat dit eventueel voor gevolgen heeft voor de klant.'

Extreem grote vraag

'Het zal niet als een verrassing komen dat de vraag naar bepaalde producten en productgroepen vandaag de dag groter is dan ooit tevoren. Denk hierbij aan hygiëneproducten, zoals toiletpapier en papieren doekjes.

Productiebedrijven draaien overuren, maar kampen ook regelmatig met tekorten. Online leveranciers zoals Logistiekdirect zien dit ook, maar treffen voorzorgsmaatregelen.

De Bie: "Waar mogelijk proberen we ons productaanbod op peil te houden. Dit doen we door bijvoorbeeld vroegtijdig veel in te kopen en voorraad aan te houden. We willen iedere klant kunnen bedienen."

Bron : Transport Magazine Ysewijn Willy - foto Hugo de Bie / / Nnieuws.